cropped-raps2

Att träna ultra gör man inte själv. Att träna ultra är inget man bara kan bestämma sig för att göra. Att träna ultra kräver en familj som förstår och accepterar. Jag har en familj som gör det – eller min man gör det och barnen vet inget annat än att mamma ofta är ute och springer. När det plötsligt står i kalendern att jag ska springa en mil var tredje timme vet familjen att det blir en lite speciell dag. De vet att klockan ringer flera gånger per dag och att jag då försvinner ut som ett skott. De vet att jag strör löparkläder omkring mig. De vet att de inte får röra matförrådet på diskbänken eller skorna som står framme i hallen. De vet att jag gör det jag älskar.

Eftersom det är teamwork att träna ultra och att springa ultraintervaller ska alla i familjen få ge sin syn på vad det var som hände i lördags. Jag gör ju trots allt inte detta ensam.

 

Hej. Vad heter du och hur gammal är du?
Samuel. Vi kan väl säga 6 år. Det är väl ok? Julia. 5 år Lotta. 40 år Peter 42 år
Vad gjorde jag i lördags?
Sprang. Sprang för att bli bra i benen. Sprang en mil var tredje timme med Pace on Earth. Sprang jättelångt.
Var sprang jag?
Det vet jag inte. Det sa du inte. Vet jag inte. På natten cirkulerade jag i närområdet där jag känner mig säker. På morgonen begav jag mig till stranden och njöt av fantastisk strandlöpning i vattenbrynet. Hann med en transportlöpning till Lund för att hämta bilen på jobbet. Och en Lotta-favorit: fem kilometer åt ett håll, vändning och samma väg tillbaka. Lite här och där. Du stack ut, sen kom du hem igen.
Sprang jag mycket eller lite tycker du?
Mycket. Det gjorde du faktiskt. Hrm. Lagom mycket. Det är lite lurigt. Åtta mil är mycket men det känns inte som det när man får vila mellan varje. Jag är snabb på återhämtning och kan få till många mil utan överdriven ansträngning på det här sättet. I förhållande till vad?För dig är det inte långt. För mig är det en lagom lång bilfärd.
Hur länge sprang jag?
Jag tror det var en timme. Två gånger. Vet inte exakt. Det finns på Funbeat. Får jag kolla?(Jag kollade så klart när jag intervjuat mig själv klart. Tider, statistik och kurvor går jag igång på. Ju mer desto bättre, gärna i Excel…) Ja.Knappt åtta timmar. Skulle jag tro. Kanske 7:45 totalt. Eller 7:47.
Tycker du att jag var duktig när jag sprang?
Ja, särskilt när du sprang i sex timmar i Skövde. Ja, mittemellan. Du får fortsätta om du ska bli bättre. Du har kämpat mycket på långa lopp. Det var duktigt att jag sprang trots att jag inte var så entusiastisk och engagerad som jag brukar vara. Men har jag bestämt att jag ska göra något så gör jag det. Jag slutar inte för att hjärnan får spunk och försöker förhandla. Vissa saker är helt enkelt inte förhandlingsbara.Lotta – spunkhjärnan 1-0 Du är fantastisk min kära.(fjäsk kallar vi det svaret…)
Vad är viktigt att tänka på när man ska springa en mil var tredje timme?
Att springa långsamt. Att springa bra. Det är allt. Sluta fråga mer nu. Total vila när det går. Även om jag hade svårt att sova på natten låg jag extremt stilla för att musklerna skulle få vila. Under dagen var det en hel del familjefixande men det går att låta muskler vila i många sammanhang om man tänker aktivt på det. Jag låter också hjärnan gå på halvfart och låter mig själv att vara lite mer långsam i allt. Sparar energi mellan intervallerna. Att det ska vara roligt.
Vad ska man göra om man blir trött och inte har sprungit färdigt?
Dricka vatten. Då blir man pigg igen. Stanna och vila på en bänk. Trötthet är en kompis, inte en fiende. Precis som att jag springer med motvinden inte mot den, springer jag tillsammans med tröttheten och inte mot den. Testa! Det gör skillnad hur man tänker.(Tanken kommer från en yogalärare på Bikram yoga. Hon sa att vi inte skulle jobba mot värmen utan med den. Värdefullt och klokt.) Tänker glada tankar och springer vidare.
Vad tror du att jag tänkte på när jag sprang?
Att du saknade barnen! Är det rätt? Du tänkte att du skulle vara snabb. Och att då måste man kämpa. Se tidigare inlägg i min blogg ”Svar på alla frågor”.Med följande tillägg:”Undrar vad de i bilen tänker när de ser mig springandes mitt i natten?””Hej polisbilen – jag är inte någon buse. Lovar. Jag har reflexväst för tusan!” ”Hurra! Snart dags för ett pass till! Efter det här behöver jag bara vila två timmar innan det är dags igen!”
Är det bra att jag springer så mycket på en dag?
Ja, då blir du stark. Ja, för att du ibland…alltså…jag vet inte. Så det pumpas mer blod i hjärtat. För att då lever man. Och man får syre från träden – det vet väl alla? Självklart! Många mil i benen. Hjärnan får träna. Hela kroppen testas när den slängs mellan sömn/vila och löpning. Absolut. Då kanske du springer lite mindre resten av veckan.
Ska du springa när du blir stor?
Ja! En…ehhh…två timmar. Och det börjar klockan…tolv på dagen. Skriv det. Det är ett marathon. Vi ska springa tillsammans mamma. Fast du är gammal. Nej för då blir man svettig! Och jag vill inte duscha. Vill inte stå upp i duschen för det är tråkigt, det har du väl förstått? Man blir ju trött i benen. Mina barn ska bada i badkar medan jag lagar mat. Jag hoppas verkligen det. Vill bli en sån där skinntorr tant som aldrig ger upp hur långsamt det än går. Kommer anordna lopp på ålderdomshemmet – 100 meter rullator (givetvis med vätskekontroll halvvägs). Det är ultra! Troligen inte.
Vad kan du göra för att hjälpa mig så att jag blir bättre på att springa?
Får jag åka i din ryggsäck nästa gång du springer så kan jag heja på dig. Sen kan jag hjälpa dig att ta av skorna. Vet inte. Kanske…alltså jag vet inte. Tvätta dina skor? Vara snäll mot mig själv. Äta. Bevara löparglädjen. Ta ett glas vin. Sova. Träna enligt plan. Sluta stressa.Leva. Göra så att du känner att du har tid att springa utan att få dåligt samvete.
Är det något mer du vill säga om min löpning?
Det är bra att du dricker vatten ibland. Och tränar benen. Mamma! Du kan inte bara ställa frågor om springning. Jag blir helt förvirrad! Att bli ultralöpare är bland det största som hänt mig. På riktigt. Och på så många plan. Det gör mig till en bättre människa. Och i några avseende en lite sämre människa. Det gör mig till mer av det mesta. På gott och ont. Jag är lycklig när du är lycklig. Och du är lycklig när du får springa.

 

#1milvartredjetimme arrangeras av Pace on Earth, www.paceonearth.se och detta var tredje gången jag deltog. Ett fantastiskt sätt att få sällskap trots att man springer helt själv.