Stresshantering, löpning och mentalt skyddsnät

Det finns flera forskningsstudier har kommit fram till att motion är det bästa botemedlet mot stress – både när det gäller att förebygga och att behandla det. Och det är framförallt enkelt. Efter en tuff dag på jobbet snörar jag på skorna och springer hem. Är det riktigt illa kör jag tuffa intervaller och när jag kommer hem är stressen som bortblåst. På en hälsoundersökning för något år sedan fick jag röda staplar på stress och sköterskan sa att jag kan hantera det på grund av min motionsnivå. Jag har tagit allt detta för sanning.

För en månad sedan fick jag ont i min fot och jag kunde inte springa. Två lopp fick ställas in och frustrationen var påtaglig. Efter ett par veckor kände jag att det var något annat som höll på att hända, stressen sköt i höjden och jag hade svårt att hantera den. Alla mina mentala stresshanteringssätt som jag använde innan jag blev en löpare var som bortblåsta och jag stod hjälplös och såg stressen skölja över mig. Igår var gränsen nådd. Jag gick hem tidigt från jobbet och gav mig ut på en löprunda trots förkylning och en inte helt ok fot. Inget fysiskt kunde stoppa mig för jag var tvungen att få stressen under kontroll. Kilometer efter kilometer i lugn takt. För varje steg tappade jag en liten stresspärla på vägen bakom mig. Pärlbandet av stress blev längre idag när jag cyklade till och från jobbet. Att stress hanteras effektivt med motion är för mig ingen tvekan utan en ren och klar sanning.

Jag funderar mycket på vad jag ska göra om jag hamnar i en situation där kroppen faktiskt inte kan springa eller motionera längre. I egenskap av chef tänker jag också på hur jag ska kunna hjälpa de medarbetare som hanterar stress genom motion och som plötsligt inte kan motionera längre. Det mentala skyddsnätet lagts på vinterförvaring eftersom kroppen sköter hanteringen av stressen. Jag tror att vi måste vara extra uppmärksamma för det går snabbt, väldigt snabbt.

För min del gäller cykling till och från jobbet från och med nu. Jag tror att foten accepterar löpningen så nu kör jag för fullt. Samtidigt ska jag plocka fram mitt mentala skyddsnät och se till att underhålla det löpande så att det är i fint skick den dag det behöver användas.