Växjö Marathon 2018

181020. Ca 8 grader vid start klockan 11.00. Mulet. Lätt vind. Knätights, långärmad tröja. Vantar första varvet. Propellerkeps.

Kände mig väl förberedd inför loppet med 2 månaders rehab för min trilskande magmuskel och uppbyggande träning efter Swissalpine i slutet av juli. En hel del styrketräning för bålen. En hel del powerwalk och så småningom en hel del löpträning. Gjorde Hultsfred Maraton på 4.09 i början av september, men hoppades på ett betydligt bättre resultat i Växjö. Hade en lätt förkylning helgen innan som störde uppladdningen. Den bröt dock aldrig riktigt ut så det blev nog rätt bra ändå med några ofrivilliga extra vilodagar i veckan inför maran.

Tidig morgon på väg genom Skåne mot Växjö.

Starten gick klockan elva, så väckarklockan ringde i Södra Sandby klockan 06.00. Hade förberett frukosten kvällen innan så vi var iväg med bilen mot Växjö redan strax innan klockan sju. Drack mitt te och tog en flapjack i bilen. Och fyllde på med några klunkar drickyoughurt runt klockan 8. Jag hade sedan inga bekymmer med magen inför och under loppet. Väl framme i Växjö, i god tid, hämtade jag ut nummerlapp och monterade upp informationsmaterial för Davos-resan och Swissalpine. Alltid någon som är intresserad att höra om våra resor till alpstigarna.

Information om Davos och Swissalpine.

Inte speciellt svårt att välja kläder för dagen. Hade vissa bekymmer med vilka skor jag skulle välja att springa i. Lät lättvikten segra och det blev mina Hoka Clifton som fick göra sin 9:e mara.

Växjö Marathon är en varvbana med 8 varv runt Växjösjön. Varvet mäter 5,21 km och har väldigt liten kupering. I stort sett platt. Mestadels asfalt och en del grusunderlag. En omtyckt och snabb bana. Det var 25-årsjubileum för loppet. Det var för elfte gången jag stod på startlinjen. Startlinjen är förlagd 515 meter från varvningen vid simhallen. Löparna går i samlad tropp upp till starten. Vi var väl ca 400 startande.

Mitt tidsmål var väl främst att göra årsbästa. Dvs, låga 3.52, vilket jag åstadkom på Heleneholmsmaran i april. Jag tyckte jag borde ha den kapaciteten i kroppen. Innebar ett tempo på 5.30 per km, dvs 55 minuter per mil. Kroppen och steget kändes lätt från start. Anette stod på plats vid varvningen vid simhallen och hejade. Vid simhallen och halvvägs ut på varvet fanns vätskekontroll, så det var enkelt att lägga upp en plan för intag av gel och vätska.

Första kilometern gick på 4.42 och benen kändes riktigt lätta. Det flöt på bra på första varvet och jag passerade 5 km på knappa 25 minuter och farten höll i sig även på andra varvet. Dryga 50 minuter på första milen. Trodde knappt mig själv att jag skulle öppna så snabbt. Men jag lät det löpa på. Lite medvetet tog jag ner tempot under tredje varvet, men mot slutet av fjärde varvet passerade jag andra milen på ca 52 minuter. Kanonbra. Som oftast så blir ju benmusklerna lite tröga under andra halvan, men jag tyckte ändå att jag höll ihop det rätt så bra. Försökte springa avslappnat och spänstigt. Tredje milen klarade jag på ca 54 minuter och fjärde milen på ca 57 minuter. Jag tappade ca 10 minuter på andra halvan gentemot första. Långt ifrån fulländat upplägg, men det fick duga för dagen. Jag kände tidigt under andra halvan att det skulle bära under 3.52. I och med att jag insåg det så pressade jag nog inte ut det där allra sista ur kroppen. Min sluttid blev 3.46.38. Medeltempo på 5.22 min/km. Min bästa tid på maran på fyra år. Klart godkänt.

Jag hade laddat med 10 gelförpackningar i fickorna på mina kallsingar. Tog en vid de första 6 varvningarna vid simhallen. Tillsammans med en mugg vatten. De två sista varven tog jag även en gel vid vätskekontrollen halvvägs ut på varvet. Tog även lite Coca Cola vid de två sista varvningarna. En kissepaus i det fria vid ca 35 km. Allt detta fungerade perfekt.

Målgång!

Efter målgång var det gott med ett wienerbröd och lite sportdryck, lite vatten och lite coca-cola. Då hängde en fin jubileumsmedalj runt min hals. Snabbt ner i duschen i simhallen och sedan hann jag i tid till prisutdelningen i min klass M60. Hade med min tid åstadkommit en silverplats och förärades en Kosta/Boda glasskål. Trevligt!

Nu är det bara att blicka mot nya mål. Nästa stora begivenhet är Personliga Rekordens Tävling i Växjö Tipshallen 15-16 december. Då blir det lite lägre tempo, men desto längre löpning. 24 timmar runt runt på Tipshallens 373 meter tartanbana. Till dess gäller det att härda kroppen med ytterligare mängdträning. Det ser jag fram emot.